Mire figyeljünk

Mikor forduljak szakemberhez?

Gyakran kérdezi az aggódó szülő.

A mozgásszervrendszer zavara és az éretlen idegrendszer a test működésében problémákat idézhet elő pl. statikájában (ahogy tartja a lábát) és funkciójában (ahogy használja azt). A gyermek a mozgást mindig érzelemmel köti össze, örömet érez, ha sikerül egy mozgássort végig vinni pl. a forgást élvezi, mert elérte a kívánt játékot, vagy frusztrációt érez és dühös lesz, mert pl. nem tud forogni a feszes karja miatt, és később lemond erről a mozgássorról. Így kimarad egy fontos építőelem a mozgásfejlődés építményéből. Következésképpen az éretlen idegrendszer, a mozgás kivitelezésének akadályoztatása, mindig lenyomatot hagy az érzelmi életben is. Tudjuk, hogy a mozgás az értelmi fejlődés (megismerés, tanulás) alapja is, hisz a mozgás/sorok ismétlése által fedezi fel a világot.

A tünetek megjelenése (melyik területen, mikor jelenik meg), kiterjedtsége (mit érint a probléma) és a működésben (hogyan használja) megjelenő eltérés (elsődleges probléma, másodlagos probléma) nagyon változó lehet, valamint életkortól is függ.

Pl:

  • Motoros (mozgás) problémák: pl érinthet egy izomcsoportot, egy testrészt pl. végtagot, oldalkülönbséget okozhat, megváltoztathatja a testtartást, a test használatát, koordinációt: ahogy rendezi a mozgását, egyensúlyt,
  • szenzomotoriumban (az érzékelés /testből, külvilágból/ és a mozgás összerendezésében problémák),
  • pszichés (érzelmi életben, viselkedésében) területen,
  • kognitív (értelmi, tanulási) funkciókban, részképességben) képességeiben,
  • szociális területen.

Milyen jelek figyelmeztetik a szülőt arra, hogy érdemes szakemberhez fordulni?

  • Látható izomfeszülések, vagy petyhüdt, laza izomtónus,
  • Ferde fej, és testtartás,
  • Hátrafeszülő fej, “kiflizés”,
  • Hason fekvésben “repülőzik”, azaz a feje, végtagjai a levegőben,
  • Bizonyos helyzeteket nem szeret pl. hason feküdni, kúszni, mászni,
  • Nem nyúl ki tárgyakért vagy nem megy oda hozzájuk “lusta”,
  • a test középvonalán nem nyúl át,
  • bizonyos helyzetekben eldől, instabilitás,
  • kéz, lábtartás, és használat problémái, deformitásai,
  • Kúszás, mászásnál: furcsán vagy nem egyformán használja a végtagjait
  • Mozgássorok hiánya, pontatlansága vagy késése: pl. 6 hónaposan csak egyik oldalra forog,
  • kóros együttmozgások jelentkezése,
  • Késik a mozgásfejlődése, majd hirtelen behozza: pl. sokáig nem akar ülni majd rögtön állni akar, kihagyva a kúszást, mászást,
  • Öklözés megmaradása,
  • szem-kéz koordináció problémái: mellé nyúl, nem fedezi fel se a saját testét se a külvilágot tapintás útján, kerüli az érintést, intimitást,
  • csecsemőreflexek megmaradása,
  • mozgásutánzás később jelenik meg vagy hiányzik,
  • alvás zavar (se éjszaka, se délután nem tud aludni),
  • sírós baba (nem fáj a hasa, nem fogzik, nem éhes mégis sír), és nehezen nyugszik meg,
  • merev mozgás, ügyetlenség, lever, elejt, neki megy tárgyaknak (mintha nem látná azokat),
  • hallási (gyakori fül-, arcüreggyulladás), látási problémák, vagy érzékenység hangokra, fényekre,
  • figyelemzavar,
  • magatartászavar, hiperaktivitás, nyugtalanság vagy ennek ellenkezője, passzív, visszahúzódó gyerek,
  • motiváltságban problémák,
  • száj nyitottsága, nyálcsorgás, táplálkozási problémák, reflux (GOR),
  • kommunikációs problémák, beszédzavar, beszédértés zavara, beszéd késése,
  • mozgáskoordináció zavara,
  • egyensúlyzavar,
  • nagymotorikában (futás, lépcsőzés), és finommotorikában (írás, rajz) zavarok,
  • túlérzékenység: zavarja a tömeg, tisztálkodási problémák: hajmosás, körömvágás, ruhadarabok viselésénél problémák: címke, varrások,
  • nehezen tanul új dolgokat, sztereotip játékrepertoár (ugyanazokkal, ugyanazt játssza, vagy csak kalapálja játékot, vagy csak eldobálja),
  • öltözködési nehézségek: pl. zipzár, zokni, sapka, sál,

Kezelés nélkül, később jelentkező másodlagos tünetek:

  • koordinációs problémák: ügyetlen, darabos a mozgása, vagy gyakran elbotlik, elesik, lépcsőn elesik,
  • erőkifejtés zavarai,
  • testkép zavara: pl. oldaliság problémája,
  • térben való orientációs zavar: pl. jobbra-balra, fent-lent, tériszony: pl. mászókára fél felmenni,
  • beszédzavar, beszédértés, szövegértés, dyslexia,
  • finommotorikában zavarok: kézhasználat pl. rajzolási problémák,
  • számolási problémák,
  • komplex feladatok kivitelezési nehézségei vagy hiánya,
  • fokozottan ingerkereső,
  • hiperaktív: nem tud egy helyben ülni, állni sokáig, vagy lassú,
  • ágytisztaság problémái: pl. délutáni, éjszakai bepisilés.
  • alvászavar: nyugtalanság, rémálmok,
  • kognitív probléma: nem fejezi be, amit elkezd, vagy nem érti az egymás utáni történéseket, nehezen tanul meg úszni, biciklizni, figyelemzavar, tanulási nehézség, gyenge memória,
  • magatartás: pl. agresszív társaival, szabályokat nehezen tűri,
  • pszichés: érzelmi hullámzások, türelmetlenség, düh-, hiszti rohamok, szorongás, félelem, éjszakai rémálmok, szorongó, fél dolgoktól, fóbiák, kötődési és együttműködési problémák,
  • szociális problémák: visszahúzódó, nem tud beilleszkedni közösségbe, autisztikus tünetei vannak,